Przejdź do wersji zoptymalizowanej dla osób niewidzących i słabowidzących
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do menu górnego
Przejdź do treści głównej
Przejdź do menu prawego
Przejdź do mapy serwisu
Przejdź do stopki
Polski
English
Deutsch
Wydrukuj stronę Poleć znajomemu
x

Zapraszam do obejrzenia strony
Wyjazd studyjny do Szwajcarii - Szwajcarsko-Polski Program Współpracy - Starostwo Powiatowe w Strzelcach Krajeńskich.

 

Pobierz PDF

Wyjazd studyjny do Szwajcarii

 

- 20121025141421_banner.jpg

Z uwagi na udział powiatu strzelecko-drezdeneckiego w projekcie pn. „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” realizowanym w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, w dniach 18-22 lutego 2013 roku uczestniczyłam wraz ze starostą strzelecko-drezdeneckim p. Andrzejem Bajko w wizycie studyjnej w Szwajcarii. Celem wyjazdu była wymiana doświadczeń związanych z organizacją kampanii społecznych na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, poszerzenie wiedzy na temat pracy policji szwajcarskiej, szkolenia kierowców oraz dokonanie uzgodnień na temat programu szkoleń w zakresie metod poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które będą prowadzone dla policjantów, pracowników samorządów i przedstawicieli organizacji pozarządowych w ramach projektu. Mieliśmy możliwość zaprezentowania stronie szwajcarskiej inwestycji, jakie zamierzamy zrealizować na terenie powiatu strzelecko-drezdeneckiego.
Naszą uwagę zwróciła przede wszystkim bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa w Szwajcarii i niezwykłe w porównaniu z naszym krajem respektowanie bardzo restrykcyjnych przepisów ruchu drogowego przez mieszkańców Szwajcarii (kary za przekroczenie prędkości obowiązujące od 1 stycznia b.r. w całej Szwajcarii sięgają nawet 4 lat pozbawienia wolności, przewidują grzywnę do 1.300.000 CHF, zatrzymanie czasowe i stałe uprawnień do kierowania oraz konfiskatę pojazdu).
Innowacyjnym rozwiązaniem są także tzw. strefy ruchu, w których pierwszeństwo ma zawsze pieszy, a pojazdy poruszają się z maksymalną prędkością 30 km/h. W miejscach tych rezygnuje się z oddzielania ruchu pieszego od pojazdów. Kierowca zawsze powinien ustępować pieszym.
W Szwajcarii działają też licznie organizacje i stowarzyszenia na rzecz poprawy bezpieczeństwa publicznego – na rzecz profilaktyki, edukacji uczestników ruchu drogowego, organizacje są finansowane niezależnie (w głównej mierze ze środków pochodzących od firm ubezpieczeniowych, które zgodnie z prawem szwajcarskim odprowadzają 0,75% zebranych składek na działania związane z poprawą bezpieczeństwa na drogach). W Szwajcarii organizuje się szereg kampanii społecznych realizowanych na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowy, najbardziej znane: „Franky Slow Down”, „Date Nina”. Poinformowano nas, iż na przykład w miesiącu lutym Policja prowadzi akcję związaną z alkoholem, w marcu z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami, w kwietniu dot. używania telefonów komórkowych podczas jazdy. Omówiono m.in. kampanię „Superbike” adresowaną do motocyklistów w sezonie motocyklowym. Akcja ta dotyczy ostrzeżeń związanych z jazdą motocyklem po tzw. „serpentynach” w górach. Kilkakrotnie podkreślano dużą rolę Policji w edukacji dzieci i młodzieży w szkołach, szczególnie na początku roku szkolnego.
Policja posiada centrale ruchu drogowego, wyposażone w systemy monitoringu i zarządzania drogami. Widzieliśmy dwie (1 usytuowana w siedzibie policji kantonalnej, 2 przy tunelu Gottharda). Uczestniczyliśmy także w praktycznych kontrolach prędkości na drogach. Zapoznano nas z urządzeniami do kontroli (fotoradary), omówiono systemy nadzorowania ruchu i jego kontroli obowiązujące w 17 kilometrowym tunelu Gottharda. Zapoznaliśmy się także z systemami bezpieczeństwa wprowadzonymi po wypadku i pożarze, który miał tam miejsce w 2001r., a w którym śmierć poniosło 11 osób.
Zaprezentowano nam także Centrum Kontroli Pojazdów Ciężarowych usytuowane przy odcinku autostrady prowadzącej do tunelu Gottharda. Teren, na którym zlokalizowano centrum przystosowany jest do postoju około 500 ciężarówek. Dziennie przez teren Centrum w kierunku tunelu Gottharda przejeżdża ok. 1.700 ciężarówek, wszystkie zmuszone są przejechać przez wagi najazdowe, około 60 z nich codziennie jest poddawanych drobiazgowej kontroli (na terenie Centrum wybudowano obiekt, w którym znajdują się 2 wyposażone w urządzenia do kontroli technicznej stanowiska).
Zapoznano nas także z system szkolenia kierowców, w Szwajcarii jest on dwustopniowy. Szkolenia kierowców podobnie jak w Polsce prowadzą prywatne podmioty, które przygotowują kandydatów na kierowców do egzaminu państwowego. Po zdaniu egzaminu kierowca otrzymuje tzw. prawo jazdy czasowe (próbne) na okres 3 lat. W tym czasie poddany jest szeregowi ograniczeń. W ciągu 3 lat od uzyskania pierwszych uprawnień kierowca jest zobowiązany ukończyć 2 dniowe szkolenie teoretyczne i praktyczne m.in. na płycie poślizgowej. Nie zaliczenie drugiej części egzaminu lub nieprzystąpienie do niej, jest równoznaczne z utratą prawa jazdy. Podczas II etapu szkolenia kierowcy uczeni są m.in. z zasad ekonomicznej jazdy, zachowania pojazdu podczas hamowania na śliskiej nawierzchni jezdni przy różnych prędkościach, jeździe po łuku drogi połączonym z utratą przyczepności. W tej części szkolenia mieliśmy przyjemność wziąć udział.
Prawdą jest, że kierowcy w Polsce często łamią przepisy ruchu drogowego narażając siebie samych i pieszych na niebezpieczeństwo, mamy jeszcze w tej kwestii bardzo dużo do zrobienia, lecz nie można zapominać, że niezmiernie ważnym elementem jest także brak w naszym kraju odpowiedniej infrastruktury drogowej. Wprowadźmy restrykcyjne kary za przekraczanie dozwolonej prędkości, ale posiadajmy alternatywę do szybszego poruszania się, mam na myśli autostrady i drogi szybkiego ruchu.

Informację sporządziła: Dorota Juzenko

  • Lubuski Fundusz Pożyczkowy
  • Lubuski Urząd Wojewódzki
  • Lubuskie Warte zachodu
  • Służba Celna
  • Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
  • Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8 Strona zgodna z WCAG 2.0 AA
PROJEKT I HOSTING: INTERmedi@ | ZARZĄDZANE PRZEZ: CMS - SPI
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.
x